Maritimt Utdanningsforum 2025: Samarbeid for robuste maritime fagmiljø

En arena for diskusjon om fremtidens maritime utdanning, kompetansebehov og samarbeid mellom skoler og næringsliv. Temaet i årets konferanse var blant annet viktigheten av «robuste fagmiljø» på nasjonalt nivå.

Hvorfor robusthet i maritime fagskoler er viktig

Under konferansen ble det presentert et perspektiv på at maritime fagmiljø, for eksempel innen elektrikerfag, navigatør og maskinist, bør organiseres slik at hver fagretning har minst én eller to skoler knyttet til seg. Dette kan sikre god faglig kvalitet og bærekraft over tid. I forslaget nevnes at:

  • For maritime elektrikere bør det være fagskoler som tilbyr utdanning til skipselektriker på offiser nivå.
  • For navigatører og maskinister bør fagskolestrukturen bestå.
  • Når skoler samarbeider på tvers av regioner og fagområder kan man bygge et mer robust fagmiljø og utnytte offentlige ressurser bedre.

For oss i Fagskolen i Nord er dette spesielt relevant. I en tid med knapphet på maritime fagfolk — både innen rederier, offshore, fiskeri og verft — er det viktig å bidra til at maritime fagskoler samarbeider heller enn konkurrerer.

Betydningen av nasjonal koordinering

Rektor Harry Arne Haugen, Fagskolen i Nord Fagskolen i Nord

Nasjonalt fagråd for maritime fagskoleutdanninger (NFRM) har ansvar for å sikre at utdanning av maritime fag møter arbeidslivets kompetansebehov og bidrar til nasjonal koordinering av maritime fagskoler.

Dette rammeverket gjør at diskusjonene under Maritimt Utdanningsforum får praktisk betydning: det ligger til rette for at beslutninger om struktur, samarbeid og skolefordeling kan forankres nasjonalt. Slik kan vi unngå at skoler konkurrerer unødig om offentlige midler og i stedet bygge styrke gjennom samarbeid.

Hvordan FIN kan bidra

Som en av aktørene i nord med ansvar for kvalitet og faglig utvikling, mener vi at Fagskolen i Nord har et tydelig ansvar til å:

  • Vurdere samarbeidsavtaler med andre maritime fagskoler nasjonalt for å styrke kompetansemiljøet.
  • Delta aktivt i nasjonal koordinering for å bidra til at maritime utdanningstilbud organiseres effektivt og med god geografisk dekning.
  • Kartlegge regionale behov for maritim kompetanse og tilpasse utdanningstilbudet deretter.
  • Fremme en kultur der fagskolene ser hverandre som samarbeidspartnere, ikke konkurrenter.

Hva betyr dette for studenter og næringsliv

  • Studenter kan få tilgang til et sterkt, bredt og vedvarende fagmiljø uansett hvor i landet de bor.
  • Næringslivet kan være tryggere på at maritime fagskoler leverer relevant og kvalitets­sikret kompetanse over tid.
  • Samfunnet sparer ressurser ved at offentlige midler utnyttes mer effektivt og at utdanninger svarer på nasjonale behov.