Fagskolen i Nord satser i Nord-Norge

Fagskolen i Nord – På Veien mot Fremtidens Utdanning i Nord-Norge

Fagskolen i Nord viser gang på gang at de ligger i forkant av den nasjonale utdanningstrenden. Med blikket stødig rettet mot fremtiden, etablerer skolen stadig innovative og viktige utdanningstilbud som imøtekommer regionens behov og den nasjonale etterspørselen.

Nytt tilbud i Hammerfest – Palliasjon

Fra våren 2023 har Fagskolen i Nord introdusert en ny og viktig utdanning innen palliasjon ved Studiesenter Hammerfest. Gjennom studiet ønsker Fagskolen å utdanne reflekterte yrkesutøvere som kan ta initiativ til å utføre Palliasjon til alvorlig og uhelbredelig syke i alle aldre. Dette er et samlingsbasert deltidsstudium, med stedsbaserte samlinger i Hammerfest. Studiet strekker seg over to år og tilbyr nettstøtte for studentene. Gjennom samarbeid mellom studiesteder, vil nettforelesninger bli levert i samspill mellom Tromsø og Hammerfest, noe som fremmer kunnskapsdeling og felles læring på tvers av fylkesgrensene.

Utdanninger tilpasset industriens behov

Fagskolen i Nord har gjennomført opplæring av personell som jobber med 3D printing (AM-Additive Manufacturing) hos AM North i Hammerfest og i bedrift i Alta. Opplæringen har resultert i at bedriften har fått leveranser til blant annet Equinor og næringsmiddelindustrien. I tillegg til å utdanne fagskoleingeniører innen verkstedteknisk fag skreddersys kurs og opplæring for å dekke akutte og langsiktige behov i industrien.  Etterspørselen av prosessteknikere har gjort at Fagskolen i Nord i samarbeid med Equinor har utviklet et nettbasert prosesskurs for å øke kompetansen til prosessoperatører blant annet til Hammerfest, offshore installasjoner og innen fiskerinæringen i Nord.

NHOs Kompetansebarometer understreker behovet for fagskoleutdanning

Ifølge NHOs Kompetansebarometer, påpekes det at næringslivet sterkt etterlyser kompetanse fra fagskolesektoren. Dataene fra kompetansebarometeret viser klart at det er en betydelig etterspørsel etter faglært arbeidskraft. Når det kommer til drivere for utdanningsbehov, er faktorer som teknologiutvikling, digitalisering og myndighetskrav alle sentrale elementer som påvirker behovet for kvalifisert arbeidskraft i næringen.

Fagskolen i Nord er i kontinuerlig dialog med næringen for å tilpasse våre utdanningstilbud basert på disse behovene. Med Arktis som en voksende region for utvikling og økonomisk aktivitet, er det viktig at utdanningsinstitusjoner, som Fagskolen i Nord, kan tilby relevant kompetanse tilpasset disse utfordringene.

Med myndighetskrav som en sentral driver, er det klart at Fagskolen i Nord vil fortsette å spille en kritisk rolle i å sikre at regionens arbeidsstyrke er godt forberedt for fremtidens utfordringer. Vi ser frem til fortsatt samarbeid med næringen for å sikre at vi kan levere den kompetansen som etterspørres.

Sentraliserende effekt med dagens finansieringsordning

Vi har satt vår beste fot frem for å sikre at studenter i Troms har tilgang til toppmoderne, relevant og fleksibel utdanning, «Men uten tilstrekkelig finansiering vil våre anstrengelser være forgjeves. Fagskolene er stykkprisfinansiert i et system der all finansiering er konkurranseutsatt. Da ser vi at dagens finansieringsordning har en sterkt sentraliserende effekt. Og vi må lage fagskoleutdanninger som appellerer til studenter fra andre deler av landet. Fagskolen i Nord håper på hjelp fra fylkespolitikere, byråkrater, næringsliv til å påvirke sentrale politikere og byråkrater til å sikre en god tilgang på Fagskoleutdanninger som har en bærekraftig finansiering. Fagskolen i Nord ønsker seg en grunnfinansiering som sikrer at fagskolen skal kunne ha en administrasjon og at det er mulig å gi tilbud i Nord der folk bor og næringsliv er lokalisert», sier Harry Haugen, Rektor ved Fagskolen i Nord.